آژانس دیجیتال مارکتینگ بهنما

  • خانه
  • سئو
  • چگونه نرخ کلیک(ctr) ارگانیک را افزایش دهیم؟
افرایش نرخ کلیک(ctr) ارگانیک

چگونه نرخ کلیک(ctr) ارگانیک را افزایش دهیم؟

در این مقاله می‌خوانید
  • خانه
  • سئو
  • چگونه نرخ کلیک(ctr) ارگانیک را افزایش دهیم؟

چگونه نرخ کلیک(ctr) ارگانیک را افزایش دهیم؟

کاربر سئو

کاربر سئو

افرایش نرخ کلیک(ctr) ارگانیک

افزایش نرخ کلیک(ctr)  ارگانیک ازجمله راهکار‌های بسیار مؤثر برای کسب بهترین جایگاه در نتایج جستجوی کاربران در موتور‌های جستجو محسوب می‌شود. به‌ طوری‌که با بهره‌گیری از آن و به‌ واسطه قابلیتی که گوگل در اختیار ما نهاده می‌توان به بالا‌ترین تعداد بازدیدکنندگان دست‌یافت. زیرا همان‌طور که بهتر می‌دانید، گوگل یکی از منابع مهم و اصلی برای کسب ترافیک سایت به شمار می‌رود و نرخ بازدید صفحاتی که از دستورالعمل‌های گوگل پیروی می‌کنند به‌ طور مشهود و قابل‌توجهی بالا‌تر است. بنابراین با در نظر داشتن چنین موضوعی می‌توان اهمیت  CTRیا نرخ کلیک سایت و یادگیری تکنیک‌های مؤثر برای افزایش آن را بسیار با‌اهمیت و مهم دانست و از همین‌رو رسیدن به‌ جایگاه مطلوب در نتایج جستجوی گوگل هدف اصلی اکثر کسب‌وکار‌ها است.

ما نیز در این نوشتار قصد داریم ضمن ارائه تعریفی از مفهوم نرخ کلیک و نقش آن در افزایش مشتری، برخی از روش‌های مؤثر در افزایش نرخ کلیک(ctr)  ارگانیک را نیز شرح دهیم.

تعریف نرخ کلیک یا CTR

نرخ کلیک معادل فارسی Click-through rate است که با عنوان CTR و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معیار‌ها برای ارزیابی میزان ورودی‌ها و موفقیت یک سایت به‌ حساب می‌آید. در‌واقع هر چه تعداد کلیک‌ها روی لینک، تبلیغات و یا جستجوی صفحات مورد‌نظر شما در گوگل بالا‌تر باشد، احتمال رخداد اتفاق‌های موفقیت‌آمیز نیز بیشتر است. بنابراین می‌توان این‌طور گفت که عدد CTR یا نرخ کلیک، بیانگر تعداد دفعاتی است که کاربران روی لینک وب‌سایت شما کلیک کرده‌اند و نسبت آن به تعداد کل بازدید‌های سایت محاسبه می‌شود.

نرخ کلیک طبیعی یا ORGANIC CTR چیست؟

اگر‌چه طبق تعریف فوق، بالا بودن نرخ کلیک تأثیر زیادی بر موفقیت و درآمد‌زایی یک کسب‌وکار اینترنتی دارد اما این کار زمانی ارزشمند و نتیجه‌بخش خواهد بود که به‌ صورت طبیعی رخ داده باشد. در‌واقع این افزایش نرخ کلیک(ctr)  ارگانیک است که در بروز اتفاقات خوشایند برای یک وب‌سایت، نقش تعیین‌کننده دارد و کسب رتبه از طریق توسط ربات یا ابزار‌های پولی، به‌ هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود. زیرا به‌محض قطع شدن این روند، رتبه و جایگاه واقعی وب‌سایت شما در گوگل عیان می‌شود.

بنابراین می‌توان نرخ کلیک طبیعی را، کاربرانی واقعی دانست که از طریق موتور‌های جستجو و با کلیک روی لینک سایت شما به افزایش نرخ Organic CTR آن کمک می‌کنند. اگرچه دستیابی به ترافیک طبیعی نیازمند تلاش و صرف مدت‌زمان بیشتر است اما نتایج آن ماندگار‌تر خواهد بود.

اهمیت افزایش نرخ کلیک(ctr)  ارگانیک

به‌طورکلی تلاش برای رسیدن به نرخ کلیک، به دو دلیل حائز اهمیت است. در وهله نخست، با استفاده از این راهکار و توجه به نکات و دستورالعمل‌های آن می‌توانید روند جذب ترافیک سایت خود را به‌طور طبیعی بهبود ببخشید. در‌واقع بدون انجام هیچ اقدام دیگری، شما قادر خواهید بود بازدید سایت خود را افزایش دهید و ترافیک بیشتری را از موتور‌های جستجو دریافت نمایید.

مورد مهم بعدی که بیانگر اهمیت افزایش CTR است، بهینه‌سازی رتبه‌ کلی سایت است. به این معنی که گوگل با مشاهده عملکرد مثبت شما به‌صورت افزایش نرخ کلیک(ctr)  ارگانیک ، برای قراردادن سایت در یک جایگاه فوق‌العاده تصمیم‌گیری نموده و سایت شما در موتور‌های جستجو رتبه بالایی به دست می‌آورد. این مسئله در مورد پایین بودن نرخ کلیک نیز صدق می‌کند و بی‌توجهی شما به این مسئله موجب افت رتبه‌بندی شما در نتایج جستجو خواهد شد.

خدمات  شرکت بهنما شامل دیجیتال برندینگ، طراحی هویت بصری، طراحی وب سایت، فروشگاه اینترنتی و وب اپلیکیشن،خدمات شبکه های اجتماعی،خدمات سئو وبسایت ،استودیو گرافیک ،اینستاگرام مارکتینگ ،  خدمات برگزاری کمپین تبلیغاتی آنلاین و… می باشند.

تکنیک‌های کاربردی افزایش نرخ کلیک ارگانیک

در ادامه برخی راهکار‌ها و تکنیک‌هایی که در رسیدن به رتبه‌بندی عالی نقش موثری دارند و باعث افزایش نرخ کلیک(ctr)  ارگانیک سایت می‌شوند را موردبررسی قرار خواهیم داد:

۱- انتخاب عنوانی قدرتمند و تأثیرگذار

عنوان مطالب و محتوا‌هایی که برای سایت خود می‌نویسید بایستی به‌اندازه‌ای قوی باشد که بتوانند مخاطب را جذب نموده و آن‌ها را برای کلیک کردن روی لینک صفحه متقاعد کند. اهمیت این بخش از آنجایی است که در صفحه نتایج جستجوی گوگل، بسیار برجسته بوده و در صورتی‌که از عناوین مرتبط با نیاز کاربران استفاده کرده باشید، احتمال کلیک بر روی آن نیز بیشتر است.

۲- تمرین مهارت عنوان نویسی

برای داشتن یک عنوان جذاب و خاص، بایستی تمرین کرده و عناوین گوناگون را امتحان کنید. دقت داشته باشید که نخستین عبارت یا جمله‌ای که به ذهن شما می‌رسد، قطعاً بهترین نبوده و بایستی روزانه با نوشتن صد‌ها عنوان برای یادگیری این ترفند افزایش نرخ کلیک(ctr)  ارگانیک تلاش کنید. البته که تمرین نوشتن روزانه ده عنوان نیز برای تقویت این مهارت می‌تواند کافی باشد. در‌واقع تمام هدف ما این است که بتوانید با نوشتن تیتر‌های مؤثر و قدرتمند، مخاطب را جذب مطالب سایت خود کنید.

۳- تمرکز و توجه به احساسات

با توجه به اینکه اکثر تصمیم‌گیری‌ها براساس احساسات افراد صورت می‌گیرد، بهتر است از آن برای انتخاب عنوان و افزایش شانس کسب کلیک‌های بیشتر بهره ببرید. بنابراین توصیه می‌شود به‌جای آنکه محوریت توجه شما برای انتخاب عنوان بر کلمات کلیدی باشد، روی احساسات مخاطب و مواردی مانند برانگیختن تعجب، شوق، کنجکاوی و… تمرکز داشته باشید. بنابراین انتخاب یک عنوان خاص و غیرمنتظره، تأثیر چشمگیری در افزایش نرخ کلیک(ctr)  ارگانیک خواهد داشت.

۴- استفاده از مطالب فهرست‌وار

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که تأثیر آن بر نرخ کلیک و جلب‌توجه کاربران به اثبات رسیده، مطالب و محتوا‌هایی است که به‌ صورت فهرست‌وار ارائه می‌شوند. علت پیشنهاد این ایده، علاقه زیاد مخاطبان به مطالعه پست‌هایی حاوی عناوین فهرست گونه مانند «معرفی ۱۰ راهکار افزایش نرخ کلیک» یا «فهرست سایت‌هایی با بالاترین نرخ کلیک» است. خواندن این مطالب برای کاربران قابل‌درک بوده و دارای بار شناختی است. از همین‌رو این محتوا‌ها نرخ کلیک بالا‌تری دارند و برخی وب‌سایت‌ها به‌طور اختصاصی تنها به ارائه چنین مطالبی می‌پردازند.

۵- به‌کارگیری ابزار‌های آنالیز عنوان

برای بهینه‌سازی عناوین محتوا‌های خود می‌توانید از ابزار‌هایی که به همین منظور توسعه ‌یافته‌اند، بهره ببرید. چرا‌که این کار تأثیر زیادی در افزایش نرخ کلیک(ctr)  ارگانیک دارد. یکی از این ابزارها، MonsterInsights نام دارد که یک پلاگین فوق‌العاده جهت استفاده از داده‌های گوگل آنالیتیکس و همین‌طور بررسی رفتار کاربران است. با کمک این افزونه و از طریق یکی از امکانات آن به نام Headline Analyzer که وظیفه آنالیز عنوان را برعهده دارد، می‌توانید کیفیت عنوان خود را ارتقاء دهید.

۶- استفاده از تصاویر و جلوه‌های بصری

جلوه‌های بصری نیز از عوامل مهم در بهبود و افزایش نرخ کلیک ارگانیک هستند. معمولاً نرخ کلیک بسته به موضوع مورد‌نظر، متفاوت است؛ ولی آنچه مشخص است، استفاده از تصاویر به فهم بهتر مطالب کمک زیادی می‌کند و کاربر با کمک آن‌ها می‌تواند درک بیشتری درباره آنچه نوشته‌اید به دست آورد. این در حالی است که با اضافه کردن عکس به صفحات و محتوا‌های خود، می‌توانید برای نمایش محتوای خود در فیچرد اسنیپت نیز هدف‌گذاری کنید که تأثیر قابل‌توجهی در افزایش نرخ کلیک(ctr)  ارگانیک دارد. به‌طوری‌که با در کنار هم قرارگرفتن محتوای عکس و عنوان مطلب خود می‌توانید نتیجه گوگل را به شکل منحصربه‌فردی به نفع خود کنید.

۷- نوشتن متای مؤثر و کاربردی

همان‌طور که می‌دانید، متا به توضیحات کوتاهی گفته می‌شود که دقیقاً زیر عنوان سایت در صفحه نتایج جستجو نشان داده می‌شود. در برخی موتور‌های جستجو، این متن کوتاه به‌ صورت خودکار از متن شما انتخاب و به‌ عنوان توضیحات متا در نتایج سرچ، به کاربر ارائه می‌گردد. با توجه به اهمیتی که متا در افزایش نرخ کلیک ارگانیک دارد، ممکن است متن انتخابی توسط موتور جستجو چندان خوب نباشد. از همین‌رو بهتر است به‌ صورت اختصاصی برای هر پست و مطلبی که ارائه می‌کنید یک متای مؤثر و بهینه‌شده توسط کلمه کلیدی نیز درج نمایید.

۸- مشاهده پیش‌نمایش عنوان و متا

یکی از نکاتی که باید برای افزایش نرخ کلیک(ctr)  ارگانیک موردتوجه قرار بگیرد، رعایت حداکثر کاراکتر مورداستفاده برای درج متا است که این تعداد ۱۶۰ کاراکتر است. بی‌توجهی به این موضوع باعث جلوه نامطلوب و نمایش ناقص توضیحات متا در نتایج گوگل می‌شود. با توجه به اهمیت این بخش در کسب بیشترین نرخ CTR، بهتر است به فکر راهکاری برای آن بود. پیشنهاد ما استفاده از افزونه‌هایی است که عنوان، متا و حتی آدرس URL صفحه را به‌ صورت پیش‌نمایش به شما نشان می‌دهند. اغلب پلاگین‌های سئو دارای چنین قابلیتی هستند و شما با کمک آن‌ها می‌توانید ظاهر ترکیبات مهم مندرج در صفحه سرچ گوگل را مشاهده کنید. با استفاده از پلاگین All In One SEO به‌ صورت داینامیک می‌توانید برای ایجاد متای مناسب یک دستورالعمل تعریف کنید.

۹- به‌کارگیری اسلاگ‌های معنی‌دار

راهکار بعدی که جزء موارد تأثیرگذار در افزایش نرخ کلیک(ctr)  ارگانیک به شمار می‌رود، استفاده از اسلاگ یا آدرس‌های معنی‌دار برای صفحات است. اسلاگ (URL Slug) به آخرین بخش از نشانی سایت گفته می‌شود که توسط وردپرس و به‌ صورت خودکار از عنوان مطلب برداشته و ایجاد می‌شود. لذا در مواردی این عبارت چندان مناسب نبوده و بسیار طولانی یا حاوی اعداد و ارقام هستند. به همین دلیل می‌توانید آن را ویرایش کرده و یا کوتاه کنید. معمولاً ساختار URL سایت‌های وردپرسی، مناسب بهبود سئوی سایت هستند و شما این امکان را دارید که از عبارات بامفهوم برای صفحات خود استفاده کنید. در‌واقع محتوای این قسمت بهتر است معرف فعالیت شما باشد. دقت کنید که برای درج اسلاگ انگلیسی به‌ هیچ‌ عنوان از حروف بزرگ استفاده نکنید و در صورت به‌کار بردن اعداد، آن‌ها را توسط خطوط تیره از حروف جدا نمایید.

۱۰- استفاده از اسکیما مارک آپ

ایجاد تفاوت ظاهری با کمک اسکیما نیز یک ایده جالب برای افزایش نرخ کلیک(ctr)  ارگانیک است که شما می‌توانید از آنها باکمک برخی پلاگین‌ها، برای کنار محتوا‌های خود استفاده کنید. این اطلاعات فرمت‌های استانداردی هستند که باهدف نمایش بهتر محتوا‌ها در نتایج جستجو به کار می‌آیند. در‌واقع به این شیوه می‌توانید صفحه خود را در میان سایر عناوین و لینک‌ها، شاخص‌تر کرده و احتمال کلیک کاربران روی لینک سایت خود را بیشتر کنید. علاوه‌بر سایت  Schema.orgکه فرمت‌های متنوع و استانداردی از اسکیما‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد، برخی پلاگین‌ها مانند  Yoast SEO، Rank Math، و All In One SEO نیز برای ساخت این طرح‌واره‌ها کاربردی هستند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
Telegram
WhatsApp
LinkedIn
Email
آخرین مقالات