آژانس دیجیتال مارکتینگ بهنما

معیار‌های گوگل برای رتبه‌دهی سایت‌ها

در این مقاله می‌خوانید

در دنیای کنونی که اکثر افراد فعالیت‌های خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند، در تلاش‌اند تا با استفاده از یک کلمه کلیدی خاص سایت فروشگاهی خود را در اولین صفحه گوگل قرار دهند. قرار گرفتن وب سایت در صفحه نخست مزیت‌هایی از قبیل افزایش آمار بازدید، افزایش فروش و سوددهی سریع و… را به همراه دارد. امروزه گوگل به منظور رتبه‌‌دهی سایت‌ها معیار‌های خاصی را مورد بررسی قرار می‌دهد که در این میان فردی که از تخصص و دانش بیشتری برخوردار باشد، بدون شک موفق‌تر خواهد بود. 

مهمترین معیار‌های گوگل در رتبه‌دهی سایت‌ها

گوگل در حوزه رتبه‌بندی سایت‌های مختلف معیارهای بسیاری را مورد بررسی و تحلیل خود قرار می‌دهد که هر یک از معیار‌ها خود از زیر مجموعه گسترده‌ای تشکیل شده‌اند. در واقع بسیاری از موتور‌های جستجو به منظور رتبه‌دهی به سایت‌های مختلف از معیار‌های خود که دائما بروزرسانی می‌شوند، استفاده می‌نمایند. 

بسیاری از الگوریتم و معیار‌ها به صورت کاملا ثابت شده و برخی دیگر متغیر و مورد بحث هستند. به صورت کلی می‌توان گفت که مدیران و افراد متخصص در گوگل که مسئول طراحی الگوریتم‌های مربوط به موتور‌های جستجو هستند، به منظور جلوگیری از ایجاد مشکلات و سوء استفاده از وب سایت‌های مختلف، به صورت کاملا واضح و دقیق روش رتبه‌بندی وب سایت‌ها را ذکر نمی‌کنند. 

طراحی و شروع در کل سایت مورد نظر

مناسب‌ترین عنوان برای سایت، عدم انجام بهینه‌سازی بیش از نیاز، جلوگیری از تکرار کردن زیاد کلمات کلیدی، عدم استفاده از دامنه پارک شده، تخمین عمر میانه، استفاده نکردن از انواع تبلیغ‌های سنگین در بخش اول سایت، عدم پنهان کردن محتوای مفید در سایت مورد نظر، استفاده از نقشه سایت برای گوگل و همچنین کاربر و… از زیرمجموعه مهم این معیار محسوب می‌شود. 

محتوا و انواع صفحات داخلی

از بخش‌های مختلف این نوع معیار می‌توان به بررسی عمر صفحه، عدم داشتن خطای نحوی در کد‌های مربوطه، عدم استفاده بیش از اندازه از کد‌های جاوا اسکرییت، ارزیابی میزان سرعت لود صفحات داخلی و…اشاره کرد. 

لینک‌های دریافت شده از سایر سایت‌ها

میزان کیفیت محتوای سایت لینک دهنده، برقراری ارتباط موضوعی بین انواع لینک‌های دریافتی با سایت مورد نظر، تاثیرگذاری متن لینک و سایر متن‌های نوشته شده در اطراف لینک، در نظر گرفتن زمان وجود لینک‌های داده شده به سایت مورد نظر از طریق سایت لینک دهنده، ارزیابی تعداد بک لینک‌ها با توجه به هر وب سایتی که لینک دهنده است، مشخص کردن تعداد بک لینک تصویری و… از جمله موارد مهم مورد بررسی در این معیار است. 

معیار‌های گوگل برای رتبه‌دهی سایت‌ها

انواع رسانه‌های اجتماعی

از شاخص‌های مربوط به این معیار که البته هر روزه مورد بروزرسانی قرار می‌گیرد، می‌توان به ارزیابی تعداد لایک‌ها و لینک‌های به اشتراک گذاشته شده مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، بررسی تعداد افرادی که در برنامه‌های مختلف از جمله گوگل پلاس سایت مورد نظر را دنبال می‌کنند، متصل شدن وب سایت‌ها به انواع شبکه‌های اجتماعی، تعداد توییت‌هایی که شامل لینک سایت مورد نظر در توییتر هستند و… اشاره کرد. 

دامنه

یکی از معیار‌های مهم گوگول در رتبه‌دهی به سایت‌ها، دامنه است. گوگل به دامنه‌های قدیمی که سن بیشتری دارند، اعتباری بیشتر قائل است و از این رو رتبه بهتری به آن‌ها خواهد داد. به همین می‌توان گفت که سن دامنه از معیار‌های مهم و اساسی برای گوگل است. 

انواع برنامه‌ها برای رتبه‌دهی سایت‌ها

علاوه‌بر گوگل برنامه‌‌های بسیاری در رتبه‌بندی سایت‌های مختلف دخالت دارند که روش کار هر یک از آن‌ها متفاوت است و به همین دلیل باید آموزش‌های متفاوتی را از متخصصان دریافت کرد.تمامی بیزینس‌ها که وظیفه رتبه‌بندی سایت‌ها را بر عهده دارند، تلاش می‌کنند تا با در نظر گرفتن معیار‌های مختلف و بررسی صحیح اطلاعات، رتبه مخصوص را به هر سایت اختصاص دهند. بسیاری از این برنامه‌ها که با اصطلاح رنکینگ نیز شناخته شده‌اند، از سال‌های بسیار قبل و برخی دیگر به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

الکسا بهترین برنامه برای تعیین رتبه‌دهی سایت‌ها

از معروف‌ترین و معتبر‌ترین سایت‌هایی که اقدام به رتبه کرده است، الکسا نام دارد. الکسا تمامی سایت‌های فعال در سراسر دنیا را در یک لیست مخصوص قرار داده و بر اساس معیار‌های خود به آن‌ها رتبه می‌دهد. در واقع اگر الکسا به سایتی رتبه کمتری بدهد، به معنی محبوبیت بیشتر و بازدید بهتر آن سایت است اما نکته اینجاست که چندی پیش الکسا پایان فعالیت خود را اعلام کرد و وبسایت خود خارج از دسترس قرار داد. 

امکان رتبه‌بندی سایت‌ها از طریق MozRank

از جمله قدیمی‌ترین سایت‌های مربوط به سئو و رتبه‌دهی به‌شمار می‌رود که نسبت به دو سایت دیگر خدمات متفاوتی را به کاربران ارائه می‌دهد. خوب است بدانید که Moz گ دو رنکینگ کاملا متفاوت دارد که هر کدام برمبنای معیار‌های خود به سایت‌ها رتبه می‌دهند.

تعیین رتبه‌بندی انواع سایت‌ها با استفاده از PageRank گوگل

این سایت را نیز می‌توان از سایت‌های بسیار قدیمی نام برد که معیار رتبه‌بندی آن بر اساس محبوبیت سایت‌ها در نظر کاربران است.

معیار‌های گوگل برای رتبه‌دهی سایت‌ها

روش گوگل برای رتبه‌دهی به سایت‌ها

بدون شک سایت‌های مفید که ارتباط بیشتری با متن سرچ شده دارند، سریع‌تر توسط گوگل بر روی صفحه اول قرار می‌گیرند و رتبه بهتری را نیز دریافت می‌کنند. در اصل گوگل سایت‌ها را بر اساس نمره‌ای که برای آن‌ها در نظر می‌گیرد، رتبه‌بندی می‌کند. برای مثال سایتی که نمره‌ای بیشتر از ۲۰۰ بگیرد، از جمله سایت‌های مفید به شمار می‌رود. 

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، مدیران فعال در گوگل معیار‌های اصلی و مهم برای رتبه‌بندی سایت‌ها را بیان نمی‌کنند و از این‌رو خود افراد و کاربران با انجام تحقیق‌های فراوان، تجربه، بهره‌مندی از مشاوره‌های مربوط به سئو گوگل و… تا حدودی با عوامل مربوطه و مؤثر آگاه شده‌اند. 

طبق نظرات مشترکی که از افراد سئوکار بیان شده است، عواملی نظیر: کاربرد کلید واژه‌ها، میزان سرعت سایت، ساختار کلی سایت مورد نظر، مدت زمان توقف مخاطب بر روی سایت، میزان کیفیت لینک‌های داخلی و بررسی تعداد آن‌ها و… در رتبه‌بندی سایت‌ها دخالت دارند. 

از آنجایی که تمامی الگوریتم‌های گوگل توسط بشر تنظیم و طراحی شده است، رتبه‌ی در نظر گرفته شده برای سایت‌ها در اصل خروجی الگوریتم مورد نظر خواهد بود. در واقع رتبه مشخص شده برای سایت که با در نظر گرفتن الگوریتم انجام می‌شود، بدون دخالت هیچگونه عامل انسانی صورت گرفته است. 

خوب است بدانید که قرار گرفتن سایت در جایگاه اول و دریافت رتبه برتر از گوگل نشان دهنده آن است که سایت مورد نظر بر اساس تمامی الگوریتم‌های مربوطه پیش رفته است و توانسته مورد توجه گوگل قرار بگیرد. همچنین به دلیل بروز شدن تمامی نتایج و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها توسط گوگل، باعث می‌شود تا یک سایت همیشه در جایگاه اول قرار نگیرد و رتبه‌بندی آن تغییر کند. 

به منظور ثابت ماندن جایگاه یک سایت در صفحه نخست می‌بایست مراحل بسیاری را گذراند. استفاده از کلید واژه‌های دقیق و اصولی، بررسی و تغییر ساختار سایت بر اساس سلیقه و نیاز مخاطب، اضافه کردن و بروزرسانی محتوای خود، دریافت لینک‌های باکیفیت و… از جمله مراحل و نکته‌های مهم برای ثابت ماندن سایت در صفحه نخست به شمار می‌رود. 

البته میزان صعود دیگر سایت‌ها در قیاس با رقبای خود به میزان اعتبار فعلی و بررسی میزان کیفیت سایت‌های برتر آن و همچنین میزان ارزشی که گوگل برای آن قائل شده است، بستگی دارد. توسعه سایت و آشنایی صحیح با سئو و به کارگیری آن در ارتقای سایت مورد نظر تاثیر قابل توجهی دارد.

شرکت دیجیتال مارکتینگ بهنما ارائه دهنده خدمات بازاریابی اینستاگرام ، خدمات دیجیتال مارکتینگ ، دیجیتال برندینگ ، طراحی هویت بصری ، طراحی سایت اختصاصی ،خدمات سئو وبسایت و… با تیم متخصص می باشد برای شروع همکاری با بهنما از طریق راه های ارتباطی اقدام نمایید.

Rate this post

نوشته معیار‌های گوگل برای رتبه‌دهی سایت‌ها اولین بار در مجله بهنما. پدیدار شد.

Rate this post
Telegram
WhatsApp
LinkedIn
Email
آخرین مقالات